marți, 10 februarie 2009

Ordinul al doilea. Spiritele bune.

Caractere generale. - Predominare a spiritului asupra materiei ; dorinta de bine. Calitatile si puterea lor de a face bine sunt in concordanta cu gradul de perfectiune la care au ajuns: multe au stiinta, altele intelepciunea si bunatatea; cele mai avansate reunesc stiinta cu calitatile morale. Nefiind inca dematerializate complet, pastreaza mai mult sau mai putin, dupa rang, trasaturile existentei corporale, fie in forma limbajului, fie in obiceiurile lor unde se regasesc unele dintre pasiunile avute; altfel ar fi spirite perfecte.

Ele il inteleg pe Dumnezeu si infinitul, si se bucura deja de fericirea celor buni. Sunt fericite de binele pe care-l fac si de raul pe care-l impiedica. Dragostea ce le uneste este pentru ele izvorul unei fericiri inefabile nealterata nici de invidie, nici de remuscari, nici de pasiuni rele ce dau zbuciumul spiritelor imperfecte; insa toate mai au inca probe de trecut pana cand sa atinga perfectiunea absoluta.

Ca spirite, suscita gandurile bune, stavileste dorinta de rau a oamenilor, protejeaza in viata pe cei ce sunt demni si neutralizeaza influenta spiritelor imperfecte fata de cei ce nu se complac in supunere.

Cei in care se reincarneaza sunt buni si binevoitori cu semenii lor; nu se pierd in orgoliu, egoism sau ambitie; nu incearca nici ura, nici ranchiuna, nici invidie, nici gelozie, si fac binele de dragul binelui.

Acestui ordin ii apartin spiritele desemnate in credintele populare sub numele de genii bune, genii protectoare, spirite ale binelui. In epocile de superstitii si ignoranta sunt cunoscute ca divinitati facatoare de bine.

Pot fi impartite in patru grupe principale:

- Clasa a cincea. Spirite binevoitoare - calitatea dominanta este bunatatea; le place sa se puna in serviciul oamenilor si sa-i protejeze, dar stiinta lor este limitata: progresul lor este mai realizat in sens moral decat in sens intelectual.
- Clasa a patra. Spiritele savante - Ceea ce le distinge in mod special este intinderea cunostintelor lor. Se preocupa mai putin de problemele morale decat de cele stiintifice, pentru care au aptitudine mai mare; dar nu considera stiinta decat din punct de vedere al utilitatii si nu o amesteca cu niciuna din pasiunile ce reprezinta insusirea spiritelor imperfecte.
- clasa a treia. Spiritele intelepte - calitatile morale de cel mai inalt grad formeaza caracterul lor distinctiv. Fara a avea cunostinte nelimitate, sunt dotate cu o capacitate intelectuala ce le da o judecata sanatoasa despre oameni si despre lucruri.
- clasa a doua. Spiritele superioare - Reunesc stiinta, intelepciunea si bunatatea. Limbajul lor nu denota decat bunavointa; este demn, elevat, adesea sublim. Superioritatea le face mai apte decat celelalte de a ne da notiunile cele mai juste despre lucrurile lumii incorporabile, in limitele in care ii este permis omului sa le cunoasca. Ele comunica bucuros cu aceia care cauta adevarul bunei-credinte, si al caror suflet este indeajuns de eliberat de legaturile pamantesti pentru a-l intelege; dar se indeparteaza de cei animati de simpla curiozitate sau daca influenta materiei ii intoarce de la practicarea binelui. Cand in mod exceptional, se incarneaza pe pamant, o fac pentru a indeplini o misiune de progres, si atunci ne ofera tipul de perfectiune la care umanitatea poate aspira aici, jos.

(prelucrare dupa Allan Kardec - Cartea spiritelor)

Niciun comentariu: